[Site "Półfinał XV Mistrzostw Świata w grze korespondencyjnej, 1984–1987 (E74)"]
[Date "1987.??.??"]
[Round "?"]
[White "Allberg, Dick"]
[Black "Marcinkiewicz, Jan"]
[Result "0-1"]
[ECO "E74"]
[Annotator "Jan Marcinkiewicz (Szachy 4/1988)"]
{Czy partia korespondencyjna może dostarczyć wielu emocji? W zasadzie nie,
ponieważ praktycznie nie ma tu ograniczonego czasu do namysłu, a emocje
najczęściej są związane tylko z jednym posunięciem, niespodziewanym lub
niedocenianym, po którym gra toczy się w sposób logiczny i zrozumiały.
Świadomość przegranej lub wygranej rodzi się przez kilkanaście posunięć,
czy raczej miesięcy, przed zakończeniem partii, a w późniejszych
komentarzach po znaku +- pojawia się prawie niezmiennie wynik 1-0 lub 0-1 po
znaku -+. Poniższa partia jest odstępstwem od tych reguł – można w
niej znaleźć zdarzenia oznaczone wszelkimi możliwymi symbolami szachowymi
oceny pozycji. Tak zmienny przebieg gry obniża oczywiście wartość partii,
ale kilka pozycji i idei godnych jest obejrzenia.} 1. c4 Nf6 2. Nc3 g6 3. e4
Bg7 {Gdyby to była partia bezpośrednia, przy trzecim posunięciu czarnych
powinien być znak zapytania, z powodu 4. e5. Białe zaproponowały jednak 3…
Gg7 4. d4, co sprowadza się do przestawienia posunięć.} 4. d4 d6 5. Be2 O-O
6. Bg5 c5 7. d5 h6 8. Bf4 e6 9. dxe6 Bxe6 10. Bxd6 Re8 11. Nf3 Qb6 12. Bxb8
Raxb8 13. Qc2 Nh5 14. Nd2 Nf4 {W radzieckim „Szachowym biuletynie” nr 5/1983,
w artykule D.Plisieckiego „Nowinki ubiegłego roku”, powstałą
pozycję oceniono jako minimalnie lepszą dla czarnych. Odpowiedź białych
chyba podważa tę ocenę.} 15. Bf1 $1 $14 Qa5 16. g3 Nh3 17. Nb3 Qb4 $6 (17...
Bxc3+ $5) 18. O-O-O $1 $16 {Po tym posunięciu czarne postanowiły pójść na
pozycję forsownie powstającą po 25. ruchu, błędnie oceniając ją jako
remisową. Pewnym usprawiedliwieniem czarnych jest brak innej, wartościowej
kontynuacji.} Bxc3 19. bxc3 Qa3+ 20. Kb1 (20. Qb2 Qxb2+ 21. Kxb2 Nxf2 {.})
20... b5 21. cxb5 Bxb3 22. axb3 Nxf2 23. Qxf2 Qxb3+ 24. Kc1 Qxc3+ 25. Qc2 Qe3+
26. Kb1 Rxe4 {Dopiero po} 27. Ka2 $1 {zorientowały się one, że ich pozycja
jest o wiele gorsza niż sądziły.} ({Uważając 26. Kb1 Wxe4 za słabe, z
powodu wariantu} 27. Bc4 Rxb5+ $1 28. Bxb5 Rb4+ 29. Ka2 Qe6+ 30. Bc4 Rxc4 31.
Qb3 Ra4+ $19 {czarne zaproponowały remis.}) 27... a6 28. Bd3 Rb4 ({Nie
przechodziło} 28... Rxb5 $2 29. Bxb5 axb5 30. Rd8+ Kh7 31. Rf1 $1 Ra4+ 32.
Qxa4 $1 $18 {.}) 29. Bc4 Rxc4 {Za cenę kolejnego poświęcenia czarne
starają się podtrzymać zamierającą inicjatywę. Groziło zresztą 30.
Hxg6+.} 30. Qxc4 axb5 31. Qd5 c4 32. Rd2 $1 {Wystarczająca obrona przed
wiecznym szachem.} b4 ({Jeśli} 32... Rb7 $2 {to} 33. Qd4 Ra7+ 34. Kb1 $18 {.})
33. Rf1 Rb7 $1 {Broni pionka na polu f7, grożąc 34… Hb3+ oraz 35… Wa7+.
Brać wieży nie można, gdyż nastąpiłoby 34… Hxd2+, ze zdobyciem drugiej
wieży.} 34. Kb1 Re7 ({Początkowo czarne chciały grać} 34... Ra7 {i na} 35.
Qd4 Qa3 36. Qb2 Qa5 {lecz zauważyły} 37. Qf6 $1 Kh7 38. Rd8 Qa2+ 39. Kc1 Qa1+
40. Kd2 Ra2+ 41. Ke3 Ra3+ 42. Ke4 {z wygraną.}) 35. Qd4 $2 {Decydujący
moment w partii.} ({Grając} 35. Rdf2 $1 {białe stawiały przeciwnika przed
nierozwiązalnymi problemami:} Qb3+ 36. Rb2 Qc3 37. Qd2 Qe5 38. Qxb4 Qe4+ 39.
Kc1 Qe3+ 40. Qd2 Qa3 41. Kb1 Ra7 42. Ra2 Qb3+ 43. Ka1 c3 44. Qf2 $1 $18) 35...
Qe6 36. Ra2 {Przypuszczalnie z powodu tego posunięcia białe zrezygnowały z
35. Wdf2! Groźba Wa8+ wygląda na rozstrzygającą. [#]} Qe1+ $3 {Cóż można
napisać o takim posunięciu? Cokolwiek by napisać i tak ubogi język
szachowych komentarzy nie odda bogactwa szachowych kombinacji.} 37. Qd1 $2 ({
Czarne proponowały:} 37. Rxe1 Rxe1+ 38. Kc2 Re2+ 39. Kd1 (39. Qd2 b3+ 40. Kd1
bxa2 $1 $19) 39... Rxa2 40. Qxc4 Rxh2 {z teoretycznym remisem, co zapewne
wyprowadziło przeciwnika z równowagi. Białe podejmują więc jeszcze jedną,
tym razem ryzykowną próbę uniknięcia remisu, kończącą się zupełnie
nieoczekiwanie.}) 37... Qe4+ 38. Kb2 (38. Qc2 $2 b3 $1) 38... b3 $1 39. Ra5 {
Inne odejścia wieży były słabsze.} c3+ $3 {Kolejna niespodzianka.} 40. Ka3
{Bicie któregokolwiek pionka prowadzi do szybkiej przegranej,} ({np.:} 40.
Kxb3 Rb7+ 41. Ka2 (41. Kxc3 Qb4+) 41... Qg2+) (40. Kxc3 Rc7+ 41. Kb2 (41. Kxb3
Rb7+ 42. Ka2 Qc4+) 41... Rc2+ 42. Ka3 Qc4 (42... Ra2+ $2 43. Kxb3 Rxa5 44. Qd8+
) 43. Qd8+ Kh7 44. Ra1 b2 $19 {.}) 40... b2 $1 {Teraz czarne grają na
wygraną,} ({rezygnując z remisu po} 40... Rb7 41. Ra8+ Kh7 42. Qd6 Qe2 43.
Rh8+ $1 Kxh8 44. Qf8+ Kh7 45. Rxf7+ {.}) 41. Qb3 ({Nie ratowało} 41. Qd8+ Re8
42. Qd7 Rf8 43. Qb5 Qe3 44. Ka2 (44. Qb4 Qc1) (44. Qc5 Qxc5+ 45. Rxc5 Ra8+ 46.
Kb3 Ra1 $19) 44... Qc1 45. Ra6 c2 $1 46. Rxg6+ $1 Kh7 $1 47. Rg7+ Kh8 $1 48.
Rh7+ Kxh7 49. Qf5+ Kg7 $19 {.}) 41... Qd3 $1 42. Ra8+ ({Na} 42. Rd1 {czarne
przygotowały} b1=Q $1 43. Rxb1 Rb7 $3 44. Ra8+ (44. Qxb7 c2+ 45. Ka2 cxb1=Q+
46. Qxb1 Qd2+ $17) 44... Kg7 45. Qxb7 c2+ 46. Ka2 cxb1=Q+ 47. Qxb1 Qd5+ $17 {.}
) 42... Kg7 43. Qb8 {Wydaje się, że szanse na wygraną ponownie są po
stronie białych.} b1=N+ $1 44. Ka2 ({Przegrywało} 44. Qxb1 {lub 44. Wb1} c2+
{.}) 44... Qe2+ $1 45. Ka1 Re8 $1 {Decyduje o wyniku partii.} 46. Rxf7+ {
Oto, dlaczego przy 44. ruchu czarnych jest wykrzyknik; przy hetmanie na polu
c2 wygrałyby białe.} Kxf7 47. Qf4+ {Jednego tempa brakowało białym do
remisu w końcówce pionkowej} (47. Qxe8+ Qxe8 48. Rxe8 Kxe8 49. Kxb1 Ke7 50.
Kc2 Ke6 51. Kxc3 Kf5 52. Kd4 Kg4 53. Ke5 Kh3 54. Kf6 g5 $1 55. Kg6 Kxh2 56.
Kxh6 g4 $19 {.}) 47... Kg7 48. Ra7+ Re7 49. Rxe7+ {Białe nie mogą uniknąć
wymiany wież, jeśli chcą zabrać skoczka na polu b1.} Qxe7 50. Kxb1 g5 $1 {
Umożliwia przedostanie się czarnego monarchy do białych pionków.} 51. Qd4+
Qf6 52. Qd7+ $2 Kg6 53. Qe8+ Kf5 54. Kc2 Kg4 {i białe poddały się.
Dramatyczna partia !} 0-1
Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej.