[Site "Kraków, Mistrzostwa Polski (A02)"]
[Date "1953.??.??"]
[Round "3"]
[White "Mięsowicz, Adam"]
[Black "Plater, Kazimierz"]
[Result "0-1"]
[ECO "A02"]
[Annotator "Kazimierz Plater (Szachy 2/1954)"]
1. f4 Nf6 2. Nf3 g6 3. b3 Bg7 4. Bb2 O-O 5. e3 d6 6. d4 {Białe dążą do
„stonewall” (czyli „kamiennego muru”, co w szachach oznacza ustawienie
pionków na d4, e3, f4 i ewentualnie jeszcze na c3) połączonego z
flankowaniem gońca hetmańskiego. Jest to najgorsze ustawienie bierek na
szachownicy przeciwko tzw. „domkowi” czarnych.} c5 7. Bd3 {Z uwagi na
przewidywany nacisk czarnych na pole d4, należało gońca postawić na e2,
aby nie stał on na drodze hetmana, broniącego zagrożonego pionka.} Nc6 8. a3
$2 {Wymierzone przeciwko posunięciu Sb4. Jednak posunięcie pionkiem jest nie
tylko stratą cennego tempa, które można było wykorzystać do wykonania
roszady, ale również osłabia pionka b3, co da się we znaki w późniejszym
stadium partii.} Qb6 9. Nbd2 {Teraz już nie wolno roszować z powodu
grożącej straty pionka: 9. 0-0? Sg4!} d5 {Konieczne, aby nie dopuścić
skoczka na pole c4.} 10. c3 {Skutkiem źle wybranego otwarcia białe są
zmuszone do wykonania tego niekorzystnego posunięcia, zamykającego
czarnopolowego gońca. Niewiele lepsze było bicie pionkiem na c5, np.} (10.
dxc5 Qxc5 11. Qe2 Ng4 {ze znaczną przewagą pozycyjną czarnych.}) 10... Ng4
11. Qe2 $2 {Lepsza była obrona pionka e3 skoczkiem, choć po ruchu 11. Sf1
partia białych nie wyglądałaby zachęcająco. Po posunięciu w partii
czarne mają okazję do przeprowadzenia niezbyt trudnej lecz obliczonej na
dziesięć posunięć kombinacji, prowadzącej do zdobycia przynajmniej pionka.
Jest to rzadki przypadek w praktyce turniejowej, aby przy wszystkich bierkach
na szachownicy obliczyć tak daleko forsowny wariant w ataku pozycyjnym. [#]} c4 $1
{Teraz dopiero wychodzą na jaw skutki osłabienia pionka b3, co jeszcze w
ósmym posunięciu wydawało się bez znaczenia. Oczywiście nie wolno bić na
c4, gdyż goniec na b2 nie jest broniony. Na tym motywie oparta jest cała
kombinacja czarnych.} 12. Bc2 cxb3 13. Nxb3 {Jeszcze gorsze dla białych było
zabicie pionka gońcem, na co czarne zagrałyby tak samo jak w partii.} Na5 14.
Nfd2 {Nie wolno było bić skoczka, bo zginąłby nie tylko goniec b2, ale i
pionek c3.} Nc4 $1 15. Nxc4 dxc4 16. Qxc4 Nxe3 17. Qe2 Nxc2+ 18. Qxc2 Bf5 $1 {
Wtrącone posunięcie, zmuszające hetmana do odstąpienia od obrony
niefortunnego gońca b2.} 19. Qd1 Be6 20. d5 {Wykonując jedyne posunięcia
broniące od straty pionka, białe otrzymały przegraną pozycję. „Kamienny
mur” został rozbity.} Rad8 21. Qc2 Qe3+ 22. Kf1 Bxd5 23. Na5 b6 24. c4 Be4 0-1
Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej.