[Site "Smukała, półfinał Mistrzostw Polski (E72)"]
[Date "1949.??.??"]
[Round "?"]
[White "Łuczynowicz, Wacław"]
[Black "Borchardt, Adam"]
[Result "0-1"]
[ECO "E72"]
[Annotator "Adam Borchardt (Szachy 12/1949)"]
1. c4 Nf6 2. Nc3 g6 3. g3 Bg7 4. Bg2 O-O 5. d4 d6 6. e4 Nbd7 7. Nge2 e5 8. d5 {
Charakter otwarcia został już określony. Jest to jeden z ciekawszych
wariantów obrony królewsko-indyjskiej. Czarne w dalszym przebiegu partii
przeprowadzają własną koncepcję, rezygnując z „dobrego pola” c5 dla
skoczka.} Nb6 9. b3 Ne8 10. O-O f5 11. Bb2 ({Po partii przeciwnik oświadczył,
że należało tu grać} 11. f4 {z wyrównaniem pozycji. Wydaje się jednak,
że i w tej odmianie po} exf4 12. Bxf4 fxe4 13. Bxe4 Bg4 {czarne mają nieco
swobodniejszą grę.}) 11... f4 $1 12. Qd3 $2 {Pionek na polu f4 krępuje
dotkliwie ruchy białych figur, dlatego należało bić na f4, otworzyć
linię „g” i diagonalę a1-h8 dla kontrataku. Plan białych, prowadzący
do zablokowania pionków, jest niewłaściwy i zostanie, w dalszym ciągu
partii, skutecznie obalony.} Bd7 13. Bc1 g5 14. f3 Qc8 15. g4 Nf6 16. h3 h5 17.
Kf2 {Biały król wyczuwa niebezpieczeństwo i pragnie się ukryć. Jednak
następnym posunięciem czarne otwierają walkę na obu skrzydłach.} a5 18. a3
Kf7 19. Bb2 Rh8 20. b4 hxg4 21. hxg4 {[#]} Bxg4 $1 {Początek daleko przemyślanego
ataku matowego.} 22. c5 {Ciekawe, choć spóźnione uderzenie.} ({
Natychmiastowe przyjęcie ofiary prowadzi po} 22. fxg4 Nxg4+ {do
następujących wariantów: I.} 23. Kf3 ({II.} 23. Ke1 Nxc4 24. Qxc4 Ne3 25.
Qd3 Nxg2+ {i czarne mają trzy pionki za figurę, z możliwościami ataku.}) ({
III.} 23. Kg1 Nd7 24. Bh3 Ndf6 25. Qf3 Rh4 {z następnym 26… Hh8. Ostatni
wariant wymagałby jednak subtelnej gry, chociaż po odejściu skoczka z pola
g4 – pionki na liniach „f” i „g” oraz opanowana linia „h” byłyby
dostatecznym ekwiwalentem za poświęconą figurę.}) 23... Ne3 {z groźbą
24… Hg4+ itd.}) 22... axb4 23. axb4 Rxa1 24. Rxa1 ({Na} 24. Bxa1 {
nastąpiłoby} Bh3 25. Bxh3 ({albo} 25. cxb6 Bxg2 26. Kxg2 Qh3+ 27. Kf2 Qh4+
28. Ng3 fxg3+ 29. Ke2 g2 30. Rg1 Nh5 {z wygraną czarnych.}) 25... Qxh3 {,})
24... Na8 $1 {Pozornie fatalne, w rzeczywistości wygrywające. Nie wolno w
tej sytuacji zamykać hetmanowi bezpośredniej drogi do obozu przeciwnika} 25.
fxg4 $2 {Po odejściu wieży z pola f1 przyjęcie ofiary przegrywa w kilku
posunięciach, gdyż skoczek łatwo lokuje się na polu e3. Ale w razie
niezabicia gońca białe pozostają z pionkiem mniej.} ({Białe mogłyby grać
} 25. Rxa8 {, ale po} Qxa8 26. fxg4 Nxg4+ {czarne stałyby lepiej.}) 25...
Nxg4+ 26. Ke1 {Inne odejścia nie byłyby lepsze.} Ne3 27. Bf3 {Po 27. Gf1,
lub 27. Kf2, białe również nie mogą uratować tego gońca.} g4 28. Bxg4
Qxg4 29. Kd2 Rh2 $1 {W wyniku przeprowadzonej kombinacji czarne zdobyły
pionka, który teraz w połączeniu z dalszymi poświęceniami szybko kończy
grę. Wieża, po zajęciu drugiej linii, spełnia podwójną rolę: nie
pozwala zaatakować białą wieżą hetmana (Wg1? Wxe2+), a ponadto stwarza
siatkę matową.} 30. Rxa8 f3 $1 31. Qb5 ({Oczywiście nie można grać} 31.
Kxe3 {bo} Bh6+ 32. Nf4 Bxf4#) ({albo} 31. Qxe3 fxe2 32. Nxe2 Bh6 {z wygraną.})
31... fxe2 {Grozi 22… e1H+! z matem w kilku posunięciach.} 32. Nxe2 {
Wymuszone.} ({Białe mogły jeszcze dać kilka bezbolesnych szachów, np.:} 32.
Qe8+ Kf6 33. Qd8+ Kg6 34. Qe8+ Kg5 35. Qe7+ Kf4 36. Qf7+ Kg3 {itd.}) 32... c6
$1 ({Konieczne, gdyż po} 32... Bh6 $2 {białe wymieniają hetmany przez} 33.
Qe8+ Kf6 34. Qe6+ {z przedłużeniem agonii.}) 33. Qd3 Bh6 34. dxc6 Nd5+ 35.
Kc2 Nxb4+ 36. Kc3 Nxd3 37. cxb7 Qxe2 38. b8=Q Qc2# 0-1
Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej.