[Site "Katowice, DMP Ekstraliga (D43)"]
[Date "2014.??.??"]
[Round "?"]
[White "Sadzikowski, Daniel"]
[Black "Bulski, Krzysztof"]
[Result "1-0"]
[ECO "D43"]
[WhiteElo "2496"]
[BlackElo "2520"]
[Annotator "Mateusz Bartel (pełny komentarz – Mat 7/2014)"]
1. c4 Nf6 2. Nc3 e6 3. Nf3 d5 4. d4 c6 5. Bg5 h6 6. Bxf6 Qxf6 7. Qc2 dxc4 8. e3
Nd7 9. Bxc4 Bb4 10. O-O O-O 11. Rac1 Qe7 12. a3 Bd6 13. Ne4 Bb8 14. Ba2 e5 {
Po debiucie białe uzyskały lepszą pozycję. Ich przewaga nie jest duża,
ale czarne borykają się z rozmaitymi problemami. W tej chwili muszą sobie
radzić z ograniczoną przestrzenią, stąd ostatnie posunięcie 14… e5.} 15.
d5 $1 {Oczywiście! Białe pozostawiają pionka na polu e5, który blokuje
czarnego gońca, a jednocześnie otwierają linię, na której ustawione są
ich ciężkie figury.} cxd5 16. Nc3 $5 ({Ciekawy ruch, choć zapewne nie było
nic złego w prostym} 16. Bxd5) 16... Nf6 17. Nxd5 Nxd5 18. Bxd5 {Czarne mają
dwa gońce, ale nie jest to ich atut, wręcz przeciwnie, biały skoczek jest
lepszy od każdego z nich. Dodatkowo bardzo silny jest też biały goniec na
polu d5. Czarne mogą go wymienić za swojego białopolaka, ale taki
scenariusz jest mało perspektywiczny, bo będziemy mieć – w czystej postaci
– walkę dobrego skoczka ze złym czarnopolakiem.} Bd6 ({Możliwe było także
} 18... Be6 19. Rfd1 Bd6 {co z przestawieniem posunięć prowadziło do
pozycji, o której będzie mowa w następnym komentarzu.}) 19. Rfd1 Rb8 ({
Według sugestii maszyn najlepsze było} 19... Be6 {ale niełatwo zdecydować
się na to z uwagi na} 20. Bxb7 Qxb7 21. Rxd6 Rac8 22. Qd2 Rxc1+ 23. Qxc1 Rc8
24. Qd2 {i czarne muszą wierzyć, że mają jakąś rekompensatę za pionka.,
co nie jest oczywiste.}) 20. Qg6 Rd8 21. e4 $2 ({Koszmarne posunięcie, które
wypuszcza niemal całą przewagę. Nie chodzi tylko o to, że ten ruch nie ma
wyraźnego celu, jest nawet gorzej – białe dobrowolnie rezygnują z dobrej
placówki dla swoich figur, jaką było pole e4, a do tego osłabiają czarne
pola, co może skutkować uaktywnieniem gońca na polu d6 na diagonali g1-a7.
Lepsze było logiczne} 21. Rd2 Be6 {(trudno znaleźć coś lepszego)} 22. Bxe6
fxe6 {prowadzi do takiej samej struktury, jaką zobaczymy za chwilę w partii,
ale w gorszej dla czarnych redakcji.} {Idzie o to, że po dalszym} 23. Rcd1 Bc7
{białe grają} 24. Qe4 {wykorzystując, że na polu e4 nie ma zawadzającego
pionka.}) 21... Be6 22. Bxe6 fxe6 ({Można też było zbić hetmanem, bo
końcówka po} 22... Qxe6 23. Qxe6 fxe6 {nie powinna być przesadnie trudna,
gdyż białe nie mogą w tym przeszkodzić. Jeżeli zaś czarne włączą do
gry króla i wymienią choćby jedną parę wież, to powinny bez problemów
wyrównać.}) 23. Rd2 Bc7 24. Rxd8+ Rxd8 25. g3 ({Obiektywnie nie jest to zły
ruch, ale chyba nie zdecydowałbym się na niego. Zrobiłbym raczej lufcik
tradycyjną metodą, grając} 25. h3) 25... Rf8 26. Kg2 Bb6 {[#]} 27. Nxe5 $5 (
{W sytuacji, gdy trzeba grać na wygraną, taki ruch zasługuje na pochwałę.
Można było zagrać profilaktycznie} 27. Rc2 {ale to nie dawało nadziei na
cały punkt. Zamiast tego Daniel postanowił zamieszać.}) 27... Rxf2+ 28. Kh3
Rf8 29. Rd1 Rd8 30. Rf1 Rf8 31. Rxf8+ Kxf8 {Zwykło się mawiać, że duet
hetmana i skoczka jest lepszy niż hetmana z gońcem. Ta ludowa prawda nie ma
jednak potwierdzenia w statystykach, wszystko zależy od konkretnej pozycji.
Inna sprawa , że w tej partii skoczek rzeczywiście okazał się lepszy.} 32.
Qg4 Kg8 33. Nd3 Qf6 34. Kg2 Bd4 35. b3 Bb6 36. a4 Kh7 $2 {Widząc taki ruch
można śmiało dedukować, że czarne były w panice. Krzysztof był w
niedoczasie, co w kluczowym momencie partii nigdy nie jest atutem. Jednak
biorąc nawet poprawkę na stan wysokiego napięcia, taki ruch nie powinien
przyjść mu do głowy. Bez widocznego powodu król oddala się od centrum, co
sprawia, że białe mogą żywić jakieś nadzieje na wygraną.} 37. Nf4 e5 38.
Nd3 Qd6 $4 ({A to już dramat. Owszem, mając mało czasu na zegarze można
uznać, że po} 38... Bd4 39. Qf5+ Qxf5 40. exf5 {czarne mają jakieś
trudności, choć w istocie ich nie mają, np.} g6 41. g4 gxf5 42. gxf5 Kg7 43.
Kf3 Kf6 44. Ke4 a5 {i pozycja jest remisowa. Niezależnie od tego czarne
miały wiele innych możliwości, które pozwalały uniknąć straty pionka.})
39. Qf5+ g6 40. Qf7+ Kh8 41. Qe8+ Kg7 42. Nxe5 {Teraz białe z pionkiem
więcej mają łatwą wygraną.} Qf6 43. Qd7+ Kg8 44. Qc8+ 1-0
Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej.